Приложението на ЗДОИ е ограничено от: ЗЗЛД; информация, засягаща други лица; класифицирана информация. Освен това НС веднъж вече го окастри.
Всеки, който иска да получи данни по закона за достъп до информацията, ще трябва да доказва какъв интерес има от тях. Такава промяна в закона са предложили депутатите Йордан Мирчев (НДСВ), Радослав Илиевски (БСП) и Румен Ангелов (БНС).
Идеята бе одобрена от комисията по евроинтеграция преди ден. Не е ясно обаче как например медиите ще доказват интереса си. Законът предвижда още втори режим на достъп до обществена информация, нова такса за получаване на сведения, както и по-дълъг срок за получаването им. Освен това вече няма да се допуска сега съществуващият частичен достъп, който позволяваше да се получи поне част от исканата информация, ако останалото е търговска или държавна тайна.
http://www.bgfactor.org/news.php?cm=13&nid=29576
На мен идеята ми е много сходна с прогресивната практика на ВАС за нормативните актове "те засягат всички, не трябва да се доказва интерес". Обществената информация затова е обществена.
----
Редакция: От ФПДИ твърдят горе-долу следното:
Директива 2003/98/ЕО, която се твърди, че се имплементирала с новия закон, има друго приложно поле, различно от това на ЗДОИ: 1., тя се отнася само до повторно използване на информация; 2., отнася се до информация за частния сектор, за услугите, за публичните регистри, а не информация на публичните ведомства. Тази евродиректива не била приложена никъде. Опитите в Словакия и Румъния са отхвърлени.
Достъпът до информация е по линия на Съвета на Европа (а не на Европейския съвет или Съвета на Европейския съюз), който предвижда да изработи конвенция.
------
Допълнение: Доразвиваме закона в една нова част – процедури, ред и условия за предоставяне на информация от обществения сектор с цел повторното й използване, обясни Андриана Атанасова. Тя уточни, че до момента не е било регламентирано например как информация от типа на метеорологични или кадастрални данни трябва да се предоставя недискриминационно на всеки, който след това иска да я използва за търговски цели. Атанасова даде за пример туристическа агенция, която иска да продаде информация за климатичните условия в курортните селища или фирмите, които правят карти. От ДАИТС са категорични, че промените не засягат реда за достъп на медиите до обществената информация. Промените не ограничават правото на достъп до информация – доразвиването на нормите по отношение и на повторното използване на информацията ще даде даже много по-голяма свобода, категорични са от агенцията. Андриана Атанасова напомни, че страната ни закъснява, защото е трябвало да въведе тази европейска Директива от началото на 2007 г. Само 5 от 25-те държави до 1 януари 2007 не бяха въвели тази директива, поради което Европейският съд е стартирал процедури по неспазване на законодателството на ЕС, уточни тя. Към момента и България и Румъния не са уведомили ЕК по какъв начин са въвели изискванията на тази Директива. Четири от държавите, въвели Директивата, са го направили точно с изменения на Закона за достъп до обществена информация – това са Чехия, Франция, Словакия и Словения, съобщиха от ДАИТС по повод твърденията на Програма „Достъп до информация”, че нито една държава-член на ЕС не е въвела документа в своя закон, уреждащ достъпа до информация. Терминът „заинтересовани лица”, по-дългият 20-дневен срок за предоставяне на исканата информация и новите такси се отнасят само за повторното искане на информация, уточниха от ДАИТС.
http://insurance.bg/home/