А ако за дълга вече има изпълнително дело – давността започва да тече от деня на първото действие по изпълнението. Първоначално се предвиждаше 10-те години да започнат да текат от образуването на изпълнителното дело, но по предложение на Искрен Веселинов от „Обединени патриоти“ беше прието да е първото действие по изпълнението. Той мотивира редакцията с това, че вижда възможност в противен случай кредиторите да злоупотребят в преходния период и да удължат давността на вземането си като прекратят вече образувано изпълнително производство.
Точната формулировка на преходната разпоредба е:
„§2 За заварените случаи давността по чл. 112 започва да тече от деня, в който вземането е станало изискуемо. При висящо изпълнително производство давността започва да тече от първото действие по изпълнението, а когато такова не е образувано – от деня на влизането в сила на акта, с който е признато вземането“.
Значи ако имаме валиден /неизтекла обикновена давност по вземането/ изпълнителен лист просто трябва да закрием старото и да образуваме ново изпълнително дело и да предприемем първо действие по изпълнението в рамките на идните 5-6 месеца за да нулираме брояча и да заобиколим 10г абсолютна давност. Сякаш именно тази "врътка" законодателят се е опитал да избегне с тази поправка в последния момент, но се чудя как точно приетия вече текст ще попречи да направим точно това? Може да сме имали 2-3 и повече изпълнителни дела, но в момента на влизане в сила на новия закон нашето заварено положение е, че имаме образувано /поредното/ изпълнително дело отпреди 3 месеца да речем и първо действие по него отпреди 1 месец, т.е. абсолютната давност ще настъпи около 2030 година:
"При висящо изпълнително производство давността започва да тече от първото действие по изпълнението" - т.е. в хипотетичния случай това е отпреди 1 месец към момента на влизане в сила на новия закон, нищо че изпълнителния лист е от 2010г например
Някакви аргументи 'за' и 'против'?