навсякъде
справочник
нормативни актове
закони кодекси правилници
конституция наредби ДВ
 
 

Спектър Авто

Renault 5 Turbo 3E, първият електрически "мини-суперавтомобил"

2025-03-18 0

Renault 5 Turbo 3E, първият електрически

"Жесток автомобил, създаден за ралита, дрифтове и състезания, адаптиран за пътя." Тези няколко думи обобщават накратко заданието за разработване и конструиране на Renault 5 Turbo 3E. Най-мощният и най-усъвършенстваният пътнически автомобил на Renault досега, този впечатляващ модел въплъщава духа на марката и нейната отдаденост на спорта и съревнованието.

Renault 5 Turbo 3E възражда емблематичното наследство на Renault 5 Turbo и Turbo 2 от 80-те години, две хали, които бележат съвремието си с впечатляващи възможности в ралитата, а сега са силно търсени като колекционерски автомобили. Те са първите френски модели, оборудвани с бензинов двигател с турбокомпресор - технология, която Renault представи успешно във "Формула 1", и сега са изключително търсени като колекционерски автомобили.


Renault 5 Turbo 3E 

Но то е и нещо повече. Модернизирано, иновативно, електрическо и дори по-темпераментно и мощно от своите предшественици, то утвърждава своята идентичност като първият от нов клас автомобили: мини-суперавтомобили. Също като по-големите превозни средства, Renault 5 Turbo 3E се отличава с впечатляващи технически спецификации (540 к.с., 0-100 км/ч за по-малко от 3,5 секунди, карбонова суперконструкция и др.), като същевременно предлага високо ниво на персонализация, за да отговори на всички изисквания. Нещо повече - неговото минимално съотношение дължина/широчина е 2,01, което го причислява към лигата на суперавтомобилите, но под формата на компактен спортен хечбек.

Конструирано върху специална платформа, съобразена с неговите амбиции и производителност, Renault 5 Turbo 3E е мини-суперавтомобилът, заемащ позиция редом с Renault 5 E-Tech electric (градският автомобил) и Alpine A290 (спортният градски автомобил). По този начин Renault Group прилага формулата, позната от 80-те години с Renault 5, Renault 5 Alpine и Renault 5 Turbo: дръзкият имидж и силните характеристики на Renault, съчетани със съревнователския дух и опит на Alpine.

В същото време се появяват други допълващи сили като Ampere за софтуер и електронна архитектура и Mobilize за двупосочно зареждане (V2L и V2G), заедно с редица услуги, които улесняват електрическото шофиране: Mobilize Smart Charge, Mobilize Charge Pass и Plug & Charge. Някои партньори също предоставят своя опит и ноу-хау за ключови компоненти като моторите, вградени в колелата, и суперконструкцията от въглеродни влакна. Така Renault 5 Turbo 3E се възползва в пълна степен от трансформацията на Renault Group, движена от плана Renaulution.

"Създавайки новата категория електрически "мини-суперкари" с Renault 5 Turbo 3E, Renault отново демонстрира страстта и духа на смелост и иновативност, които винаги са я движили. Този буен, дързък модел обещава най-добрите характеристики и усещания при дължина от само 4 метра, което е безпрецедентно на пазара. С този автомобил Renault продължава да прави електрическите превозни средства все по-желани, разширявайки още повече способността си да предлага решения за всяка нужда и всяко желание." - Фабрис Камболив, главен изпълнителен директор на марката Renault


Темпераментен дизайн за аеродинамична ефективност

Отвън Renault 5 Turbo 3E е създадено да изглежда като суперавтомобил: темпераментно - както свидетелстват изявената предна броня и разширените задни калници - без никакво отклоняване от стремежа към пъргавина и оптимизирана аеродинамика. При електрическите автомобили аеродинамиката играе важна роля за ефективността редом с масата.

Дизайнът на Renault 5 Turbo 3E е естествено вдъхновен от оригиналните Renault 5 Turbo и Turbo 2. Някои функции и характеристики са разпознаваеми от последното Renault 5 E-Tech electric, като задните светлини и страничните огледала, но основната идея зад проекта е съживяване на емблематичното наследство на тези два модела от 80-те години, като се използват авангардни технологии, за да се изтъкнат модерните му характеристики и да се оптимизира производителността. Това е концепцията за ретро-футуристичен дизайн, вече приложена за Renault 5 и Renault 4, възродени като Renault 5 E-Tech electric и Renault 4 E-Tech electric.

"Претворяването на легендарните Renault 5 Turbo и Turbo 2 е смело предизвикателство. Запазихме тяхната дързост и състезателен дух, като същевременно интегрирахме модерни технологии и оптимизирана аеродинамика за електрическата ера. Всяка линия, всеки обем изразяват баланс между производителност и характер. Повече от почит, Renault 5 Turbo 3E е машина на усещанията и емоциите, която всеки може да персонализира безкрайно." - Жил Видал, вицепрезидент, Дизайн, Renault и Ampere.

За да се възродят гените на Renault 5 Turbo и Turbo 2, Renault 5 Turbo 3E е конструирано върху нова платформа със специално разработена архитектура със задно предаване. В сравнение с Renault 5 E-Tech electric (3,92 м дължина и 2,54 м междуосие), предното стъкло е изнесено назад и междуосието е удължено (2,57 м), за да се постигнат наистина забележителни размери (4,08 м дължина, 2,03 м ширина, 1,38 м височина), които подчертават изтънчените линии. Колоната на предното стъкло например сякаш прелива в предните колела. С тези размери Renault 5 Turbo 3E има дължината на градски автомобил с широчината на суперавтомобил. С тази комбинация то създава категорията на "мини-суперавтомобилите".

Отпред Renault 5 Turbo 3E запазва същото оформление като своите предшественици: правоъгълни предни фарове - сега с LED технология - сливащи се с ръба на предния капак, елегантна лента с три централни секции и две допълнителни правоъгълни светлини, като оригиналните дълги светлини сега са заместени от LED дневни светлини.

Аеродинамичният сплитер, разположен около предната броня, и големият въздушен отвор на предния капак спомагат за оптимизиране на притискащата сила за перфектен баланс между предната и задната част. За да се увеличи максимално ефективността на въздушния поток, въздухозаборниците отстрани на бронята насочват въздуха пред колелата, докато страничните въздухозаборници на задните калници насочват потока под светлините, зад автомобила. Това се отнася за по-високите странични въздухозаборници. По-ниските охлаждат спирачките. Левият въздухозаборник също така скрива отвора за зареждане.

Отстрани специфична рамка минава по колоните на предното стъкло и линията на покрива, сливайки се със задния спойлер - препратка към оригиналните Renault 5 Turbo и Turbo 2. Аеродинамичен сплитер пресича каросерията между двете задни светлини. Под бронята има дифузьор, чиято ефективност е максимално увеличена от дизайна на бронята, изнесен навън от двете страни.

Несъмнено 2-местен автомобил с 2 врати, Renault 5 Turbo 3E крие 20-инчови колела, всяко оборудвано с електрически мотор, под разширенията на калниците. Цялата силова електроника е разположена между тях, докато батерията е поместена под пода. Тази архитектура освобождава много място в багажника - уникално предложение за такъв спортен автомобил - като същевременно снижава центъра на тежестта.


Техническа архитектура, съсредоточена върху производителността

Подобно на Renault 5 E-Tech electric, Renault 5 Turbo 3E е разработено върху платформа и с архитектура, специално за електромобили, с цел постигане на най-високи нива на производителност без компромиси. Целта е автомобилът да бъде възможно най-лек в търсене на несравнима пъргавина и скорост в съответствие със стандартите за суперавтомобили, т.е. 0-100 км/ч за по-малко от 3,5 секунди.

"Renault 5 Turbo 3E, най-мощният и високопроизводителен пътнически модел, предлаган някога от Групата, е фантастична възможност за Alpine да демонстрира своя опит в областта на инженеринга, архитектурата и разработването на електрически спортни автомобили, предлагащи пъргавина и усещания при шофиране. Този модел също е вектор на иновациите, демонстрирайки нашия стремеж към съвършенство и иновации за електрическите автомобили на бъдещето." - Филип Криеф, главен изпълнителен директор на марката Alpine и главен технически директор на Renault Group.

Тази задача е възложена на Alpine, чиито инженери са развили специфичен експертен опит в електрическите спортни автомобили с A110 E-ternity, A290 и A390. Инженерите разработват специална алуминиева платформа, в състояние да помести всяка архитектура. За задвижването те избират мотори, монтирани в задните колела (архитектура със задно предаване) заради четворно предимство:

  • масивен 4800 Нм въртящ момент
  • още по-незабавна мощност в сравнение с конвенционален електрически мотор - за ефект като от турбодвигателите в миналото, но без забавяне
  • значително спестяване на маса и пространство на задната ос
  • пъргавина, увеличена от отделното управление на двата мотора


Батерията е разположена под пода, снижавайки центъра на тежестта и позволявайки на инженерите на Alpine, отговарящи за настройката и окачването, да разгърнат напълно идеите си за автомобила, постигайки максимална пъргавина, зашеметяваща производителност и впечатляващи възможности за дрифтове (със специална функция за подпомагане на дрифта и вертикална ръчна спирачка в стил рали) за истинска тръпка от шофирането. По същата причина суперконструкцията на автомобила е от карбон - здрав материал с ниска маса.

Renault 5 Turbo 3E тежи общо не повече от 1450 килограма, включително батерията от 70 кВтч. Със силов агрегат от 540 к.с. (2 x 200 кВт) то може да се похвали с изключително съотношение мощност/маса от 2,7 кг/к.с., подобно на това на емблематичните суперавтомобили. С очаквано време за ускорение от 0 до 100 км/ч под 3,5 секунди и пробег от над 400 км на пътя (комбиниран цикъл по WTLP, предстои хомологация). Пълното зареждане на батерията с променлив ток отнема около осем часа с бордовото зарядно устройство от 11 кВт.

За по-спортно шофиране на пистата Renault 5 Turbo 3E ще може да измине няколко бързи обиколки с максимална скорост до 270 км/ч, преди да започне бързо зареждане с постоянен ток до 350 кВт благодарение на своята 800-волтова архитектура. Зареждането на батерията от 15 до 80% ще отнема само 15 минути. При изпреварване бутон на волана осигурява усилване на мощността. Друг бутон позволява рекуперацията на спирачната енергия да бъде настроена на четири нива. И накрая, системата MULTI-SENSE ще предлага четири режима на шофиране: Сняг, Стандартен, Спортен и Състезателен, който включва също функцията за подпомагане на дрифта.


Спортен, свързан интериор

Интериорът изявява спортния си уклон с обгръщащи седалки и шестточкови колани, компоненти, направени основно от карбон за намаляване на теглото, и първокласни материали като Alcantara за седалките и таблото. Вертикалната ръчна спирачка в стил рали добавя финалния щрих към тази наелектризираща атмосфера.

Обърнати към водача, 10,1- и 10,25-инчовите екрани OpenR извеждат информация за шофирането, навигацията и мултимедията чрез интерфейс, вдъхновен от арматурното табло на оригиналните Renault 5 Turbo и Turbo 2. Същевременно те предоставят модерното, свързано изживяване при шофиране, очаквано от автомобил, одобрен за пътя, дори такъв със спортни характеристики. В това отношение системата OpenR Link с вградени Google услуги, вече присъстваща при Renault 5 и Renault 4 E-Tech electric, ще предлага достъп до широк набор от услуги на Google, актуализирани непрекъснато във времето. Те включват Google Maps, което позволява на водачите да планират пътуването, както и да предвидят зареждането по пътя до местоназначението си.


Външен облик с пълни възможности за персонализация

Renault 5 Turbo 3E ще се предлага в различни цветове за екстериора и интериора, някои от които напомнят познатия облик на Renault 5 Turbo и Turbo 2 в миналото, като Rouge Grenade, присъстващ при серийните модели, или състезателна ливрея в жълто, бяло и черно на рали модела "Tour de Corse 1982". Ще бъдат налични и нови опции в стил "джентълмен шофьор" или със съвременно звучене.

В същото време клиентите ще получат богат избор от опции за персонализация, вариращи от цветовете на екстериора до облицовките в интериора (седалки, арматурно табло, панели на вратите, централна конзола и т.н.). Заедно с дизайнерите на Renault те ще могат да комбинират вариантите, за да създадат свой собствен наистина уникален автомобил.


1980 номерирани броя

Един изключителен автомобил за взискателни клиенти изисква изключителен маркетингов подход! Renault 5 Turbo 3E ще се предлага на няколко ключови пазара, включващи Европа, Близкия изток, Япония и Австралия, в серия от 1980 броя - в знак на почит към годината, в която е лансирано оригиналното Renault 5 Turbo - и всеки автомобил от серията ще бъде номериран. Клиентите ще могат да избират своя номер, когато поръчват. Поръчките ще бъдат отворени през следващите седмици, а първите доставки ще бъдат извършени през първата половина на 2027 г.

за 71%  против 29%  35 гласували
принтирай блогове добави в любими